woensdag 23 september 2009

D66 verklaart de liefde aan kinderen in achterstandsituaties

Op Valentijnsdag heeft de Groninger Provinciale Statenfractie van D66 een valentijnstaart aangeboden aan Europa Kinderhulp, regio Groningen, die al bijna 50 jaar vele kinderen een onbezorgde vakantie bij Nederlandse gastouders bezorgen. Europa Kinderhulp draait volledig op vrijwilligers en donaties.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Elk jaar biedt <?xml:namespace prefix = st1 ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags" />D66 een taart aan bij een organisatie die voornamelijk op vrijwilligers draait. Op die manier wil D66 het belang van vrijwilligers onderschrijven, en hen eens extra in het zonnetje zetten.

Vorig jaar kregen de vrijwilligers van Jeugdteam Oostwold onze waardering, vanwege hun inzet voor de jongeren in dit dorp, die dankzij hun inzet nu diverse activiteiten in een eigen onderkomen kunnen organiseren.

Het jaar daarvoor is Bond Heemschut door D66 in het zonnetje gezet. Dit vanwege de tomeloze inzet voor het behoud van cultuurhistorisch erfgoed in de provincie Groningen.

In 2009 – het jaar van de Europese verkiezingen – heeft de Statenfractie gekozen voor een organisatie met een Europese uitstraling.

Europa Kinderhulp is een landelijk opererende stichting, die voor kwetsbare kinderen in de leeftijd van 5 tot 12 jaar uit Europa in de zomervakantie een drieweekse vakantie bij gastouders in Nederland organiseert. Zij werken nauw samen met organisaties in binnen- en buitenland voor de selectie van deze kinderen.

Elke regio houdt zich bezig met het selecteren en begeleiden van gastgezinnen, en de coördinatie van de reizen uit verschillende landen.

De kinderen voor wie Europa Kinderhulp zich inzet, hebben het niet gemakkelijk thuis. Het kan gaan om allerlei soorten problemen, zowel op financieel als sociaal gebied. Een vakantie betekent voor deze kinderen dan ook heel veel. Ze kunnen even op adem komen en ‘bijtanken’. Vaak is de vakantie een ervaring voor het leven en levert deze een positieve bijdrage aan de ontwikkeling van het kind.

De democraten hebben daar zeer veel respect voor. "Dit is een kwetsbare groep, die zeker extra aandacht verdient," zei fractievoorzitter Piet de Vey Mestdagh tijdens de bijeenkomst.

"Vanuit D66 vinden wij de Europese samenhang en vermindering van de sociale verschillen een belangrijk punt. Hier draagt Europa Kinderhulp met al haar vrijwilligers een steentje aan bij."

Europa Kinderhulp draait volledig op vrijwilligers en giften. Ze ontvangen dus geen subsidie. Ook de gastgezinnen ontvangen geen vergoeding. Om u een idee te geven van de kosten voor Europa Kinderhulp: het kost 75 euro om voor één kind een drieweekse vakantie in Nederland te verzorgen. Oftewel: 25 euro per week per kind. In de provincie Groningen hebben vorig jaar ongeveer 300 kinderen een fantastische vakantie gehad. Indien u hieraan een bijdrage wilt leveren, kunt u een bijdrage storten op bankrekening 51.77.66.302 t.n.v. EKH Groningen te Nieuw-Scheemda.

Dit jaar hebben zij uw steun extra nodig. Normaal gesproken vervoert de Koninklijke luchtmacht deze kinderen namelijk kosteloos. Maar dit jaar hebben zij het helaas te druk, en kunnen daarom deze vluchten nu niet uitvoeren. Vooral voor de reis vanuit Moldavië is nu een probleem ontstaan. Het huren van een touringcar die deze kinderen ophaalt en weer weg brengt, is zeer prijzig.

Verder heeft de sponsor die de familiedag in Nienoord financiert, zich teruggetrokken. De familiedag is zeer belangrijk, omdat kinderen en gastouders dan halverwege de vakantieperiode hun ervaringen kunnen uitwisselen. Uiteraard zijn dan de reiscoördinatoren, het bestuur, en (indien nodig) tolken aanwezig. Voor toegangskaartjes tot dit park is jaarlijks zo'n 2000 euro nodig. Men hoopt natuurlijk een sponsor te vinden, die dit bedrag jaarlijks zou willen betalen. Maar als dit niet lukt, dan moet ook dit bedrag opgebracht worden door giften.

Maar niet alleen financieel is hulp nodig. Juist menskracht is van harte welkom!

Uiteraard zijn gastgezinnen heel hard nodig. Want daar staat of valt deze organisatie natuurlijk mee. U kunt meer informatie krijgen of u aanmelden bij het secretariaat nieuwe gastgezinnen van de regio Groningen.

Verder zoekt men in de regio Groningen een plaatsvervangend regionaal coördinator kinderreis Secours Populair Francais. In de regio Groningen is het een kleine kinderreis van rond de 15 kinderen. Het is een leuke kinderreis waaraan door meer regio’s wordt deelgenomen.

Ook zoekt Europa Kinderhulp een medewerker die het leuk vindt om sponsors te zoeken en/of acties te organiseren op scholen e.d. (sponsorloop, Europa-week, etc.).

Voor contactgegevens, meer informatie over de organisatie zelf, deze vacatures, of vacatures in andere regio's verwijzen wij u naar de website: http://www.europakinderhulp.nl

D66 vond deze bijeenkomst zeer nuttig, en draagt Europa Kinderhulp een warm hart toe.