woensdag 23 september 2009

Verkoop aandelen Essent

En dan is het zover… Den Haag (onder aanvoering van onze minister Brinkhorst) heeft beslist dat we moeten voorlopen in Europa met de splitsing van energiebedrijven.
Van de zomer ontstaat een afgesplitst energie bedrijf waarin geen algemene belangen meer zitten. Daarmee heeft Den Haag ons verplicht om over te gaan op verkoop, of je daar nu voor of tegen bent. Een overheid kan in mijn visie het niet maken om aandeelhouder te zijn van een puur commercieel bedrijf zonder taak in het algemeen belang.
Haagse krokodillentranen over een mogelijke verkoop aan een niet gesplitst buitenlands bedrijf zijn ook onbegrijpelijk; de beslissing om met de splitsing vooruit te lopen in Europa had juist tegenstand om die reden, en is toch doorgedrukt.

Met verbazing nemen wij dan ook kennis van de zorgen die nu ineens in de Tweede Kamer opvlammen. Het zijn of zaken die de Tweede Kamer toch al bij zijn eerdere beslissingen had kunnen en moeten betrekken of zaken die puur de overheden aangaan die aandeelhouder zijn.
Helemaal misplaatst vinden wij het vingertje richting deze overheden of die wel verstandig zijn; ons daarmee afschilderend als een stelletje leeghoofden, die de gevolgen van hun politieke besluiten niet kunnen overzien. Oké, ook wij maken wel eens fouten en ook de D66-fractie is het niet altijd eens met de besluiten van de meerderheid in de Provinciale Staten, maar opmerkingen van over de balk smijten alsof dat een structureel risico is, is niet aan de orde en wel een pure belediging.
Wij troosten ons maar met de gedachte dat er sprake is van projectie; dus dat het gebrek aan vertrouwen in eigen kunnen wordt geprojecteerd op provincies en gemeenten.