woensdag 27 januari 2010

De provincie maakt zich hard voor zwakke scholen

<!–
div.Section1
{page:Section1;}
–>

"Goed beleid voor jongeren is wel degelijk een taak voor de Provincie" zo startte Doede de Vries, woordvoeder Welzijn Cultuur en Sociaal beleid voor D66 in de Provincie Groningen, afgelopen woensdag zijn betoog. Gebruikelijk is dat onderwijs door de gemeentes en de Rijksoverheid worden gefinancierd, de Provincie heeft echter de mogelijkheid hierin bij te springen. D66 is dan ook positief over het voornemen van Gedeputeerde Staten om 450.000 euro beschikbaar te stellen voor enkele zwakke- en zeer zwakke scholen in onze provincie. Het geld wordt voor het grootste gedeelte (€405.000,-) verschoven vanuit het "gebiedsgericht werken welzijn". De overige €45.000,- denkt GS te dekken uit het "flexibel budget welzijn 2010".

Het totaal bedrag komt terecht in het Kwaliteitsfonds Basisonderwijs Groningen en kent een éénmalig karakter. D66 hoopt dat de gelden duurzaam worden ingezet. "De scholen verdienen meer dan alleen een eenmalig warm bad, het moet een warme jas zijn!" vindt Doede de Vries.

De fractie van de VVD was zeer terughoudend over het voorstel, en agendeerde het stuk als bespreekstuk voor de Statenvergadering van 3 februari. De VVD zegt met een ander voorstel te komen omdat zij "falend beleid niet langer willen belonen", volgens hun woordvoeder in de commissie Welzijn, Cultuur en Sociaal Beleid. D66-fractievoorzitter Piet de Vey Mestdagh reageerde afwijzend op deze opmerkingen: "Voor D66 is de kwaliteit van het onderwijs het allerbelangrijkste. Het gaat immers om de toekomst van kinderen! Mocht er al sprake zijn van falend beleid van de schooldirecties dan kan het zijn dat er moet worden ingegrepen, maar dat mag niet ten koste gaan van de kinderen op deze school. Deze kunnen hier immers niets aan doen." D66 is van mening dat het verbeteren van bestuurskwaliteit naast het op pijl brengen van de onderwijskwaliteit moet gebeuren.