zaterdag 12 februari 2011

D66 is ook de nieuwe ondernemerspartij

D66 partijleider Alexander Pechtold en tweedekamerlid Kees Verhoeven brachten afgelopen vrijdag een bezoek aan Groningen. Voor een volle zaal met ondernemers in Marum gaven zij aan te willen investeren in met name het midden en kleinbedrijf en pleitten onder andere voor afschaffing van de verplichte bijdrage voor de Kamer van Koophandel. ’s Avonds in Groningen hoorden honderden studenten aan hoe Kees Verhoeven hen opriep om vooral zelf een eigen bedrijf te beginnen en Alexander Pechtold sprak de zaal toe over het belang van investeren in het onderwijs voor de Nederlande kenniseconomie.

Pechtold hekelde het huidige kabinetsbeleid en verweet Rutte en Verhagen ondernemers voor de gek te houden met een besparing van 740 miljoen op administratieve lasten, terwijl er volgens Pechtold aan de andere kant 5 miljard aan lastenverzwaring te verwachten valt met de huidige kabinetsplannen. ‘De minister geeft belastingkorting aan grote bedrijven, terwijl door afwenteling van het Rijk de lokale lasten van gemeenten en provincies de komende jaren omhoog gaan. En die rekening gaat grotendeels naar het midden- en kleinbedrijf’, zo voegde Verhoeven hier aan toe.

D66 voorman Pechtold pleitte voor investeringen in het onderwijs, innovatief ondernemerschap en verdergaande Europese samenwerking, waar dit kabinet op bezuinigd.  Hij riep de aanwezigen op 2 maart te gaan stemmen voor de Provincie, maar vooral ook voor de verhoudingen in de Eerste Kamer. ‘Laten we snel een eind maken aan dit onzalige kabinet, zodat we de echte broodnodige veranderingen in dit land door kunnen voeren’, zo sprak hij hen toe.