woensdag 16 februari 2011

Levendig studentendebat CU en D66 over zin en onzin van christelijke politieke partijen

Ruim honderd studenten waren vandaag bijeengekomen in Huis de Beurs voor een debat met het thema 'What Would Jesus Vote?' Deze avond, georganiseerd door het Overleg Christelijke Studentenverenigingen Groningen en de ChristenUnie ging over de vraag of stemmen op een christelijke partij meerwaarde heeft. Beide sprekers zijn christen en politiek actief, de een voor de ChristenUnie, de ander voor D66.

Eerste Kamerkandidaat voor de ChristenUnie Simone Kennedy stelde dat een christelijke politieke partij als één collectief een christelijk geluid kan laten horen in de politiek. 'Zo', zei Kennedy, 'kun je gezamenlijk diepgang brengen in de politieke discussie en getuigen van Christus. Wanneer je actief bent in een partij zonder christelijke signatuur is het al lastig om binnen je partij vrijuit een christelijk geluid te laten horen.'

Regiovoorzitter van D66 Cees van der Veur had daar een heel andere visie op. Volgens hem bestaat christelijke politiek niet, maar is er sprake van christenen in de politiek. 'Christelijke politiek besmuikt het christendom. In het christendom gaat het over liefde, liefde, liefde. Politiek draait om macht, macht, macht.' Van der Veur is juist actief bij D66 omdat 'D66 er is voor de mensen die de meeste hulp nodig hebben.'

Kennedy reageerde verbaasd op Van der Veur. 'Je kunt je christen-zijn toch niet persoonlijk houden en in de politiek verbergen? Dat is geen christen-zijn. Juist door de macht die je in de politiek kunt hebben, mag je laten zien wat dienend leiderschap en liefde is.' Van der Veur hekelde op zijn beurt de visie van de ChristenUnie op koopzondagen. 'Ik ben behalve christen ook een echte liberaal.'

Tim Zwertbroek en Stieneke van der Graaf, beiden student én kandidaat voor respectievelijk D66 en ChristenUnie sloten de avond af en riepen de studenten op met de Provinciale Statenverkiezingen op hun partij te stemmen. Kennedy drukte de studenten op het hart: ‘Wat Jezus zou hebben gestemd kan ik niet zeggen, dat is een persoonlijke vraag voor jou. Wat is daarin jouw roeping?'