zondag 8 maart 2015

Geert Kamminga: ‘Geen uitstel gasbesluit: gaskraan verder dicht’

Nog 11 dagen te gaan tot aan de Provinciale Statenverkiezingen van 18 maart. Elke dag laten we een kandidaat aan het woord die een standpunt van D66 Groningen toelicht. Vandaag is het de beurt aan onze nummer 2 op de lijst: Geert Kamminga, over de gaswinning.

‘Al decennia voorziet Groningen het land zowel van aardgas als de opbrengsten ervan. Sinds de ontdekking van het Slochterenveld heeft heel Nederland geprofiteerd van de voordelen van de gasbel: er zijn wegen van aangelegd, de verzorgingsstaat is ervan opgebouwd en de welvaart nam snel toe. Nu de gaswinning grote problemen veroorzaakt in de provincie Groningen blijkt het niet zo gemakkelijk om af te kicken van onze gasverslaving. De Nederlandse schatkist kan niet zonder de inkomsten en Nederlanders kunnen zonder het gas niet koken, noch hun huis verwarmen. En dan blijkt ook nog eens dat de veiligheid van de Groningers lange tijd ondergeschikt is gemaakt aan de opbrengsten uit onze ondergrond. Dat moet stoppen.

D66 wil dat er nu minder gas wordt gewonnen in Groningen. Wij moeten veilig kunnen wonen, werken en leven in Groningen. Daar heeft elke Groninger recht op. D66 wil dat de NAM de schade zo spoedig en ruimhartig mogelijk hersteld en vergoed. Van het nieuwe Centrum Veilig Wonen verwachten we dat schademeldingen sneller worden afgehandeld. Ook moet er nu een begin worden gemaakt met aardbevingsbestendig bouwen en restaureren. Niet langer over praten, maar aan de slag.

D66 wil dat minister Kamp nu duidelijkheid geeft: over de gasproductie van dit jaar en over de nieuwe bouwnormen. Het is onbestaanbaar dat de definitieve bouwnormen pas over drie jaar bekend zijn. Bouwbedrijven en particulieren moeten weten waar ze aan toe zijn. D66 wil vooruit. Groningen moet koploper worden als het gaat om de productie van duurzame energie. De provincie moet bijvoorbeeld stevig inzetten op energieneutraal wonen. Dorpen kunnen hun eigen energie opwekken door middel van zonneweides. We zijn al goed op weg, maar we kunnen nog sneller. Alleen zo kunnen we echt van onze gasverslaving af.’

Geert Kamminga, kandidaat #2