zaterdag 14 maart 2015

Harro Boven: ‘Een snelle treinverbinding met Bremen verdient zichzelf terug’

Nog 4 dagen te gaan tot aan de Provinciale Statenverkiezingen van 18 maart. Elke dag laten we een kandidaat aan het woord die een standpunt van D66 Groningen toelicht. Vandaag is het de beurt aan Harro Boven, nummer 11 op de lijst, over de Wunderline, een snelle treinverbinding tussen Groningen en Bremen.

‘Een van de vijf richtingwijzers van D66 is: Denk en handel internationaal. Op nationaal, lokaal en provinciaal niveau doen D66’ers er alles aan om dit uitgangspunt in concrete plannen om te zetten.

Een goed voorbeeld van zo’n plan is de spoorlijn van Groningen naar Bremen. Op dit moment doe je maar liefst 2 uur en 43 minuten over dit traject. Een gemiste kans, want onze oosterburen hebben ons veel te bieden (en vice versa).

Mede dankzij een eindeloze stroom D66-moties in de afgelopen Statenperiode is er al €102 miljoen gereserveerd voor een snellere verbinding. Er ligt een aantal varianten op tafel, waarbij de reistijd varieert van ongeveer twee uur tot 1 uur en 23 minuten.

Wat D66 betreft kiezen we voor de snelste verbinding. Met een fractie van de €600 miljoen die we als provincie Groningen nog op de plank hebben liggen, kunnen we de extra kosten al dekken. De  investering verdient zich dubbel en dwars terug door alle werkgelegenheid die de verbinding zelf en de aanleg ervan op zal leveren.

Volgens D66 is dit de tijd om te investeren in onze mooie provincie in plaats van te beknibbelen op broodnodige infrastructuur. We kunnen over 1 uur en 23 minuten op Hauptbahnhof Bremen aankomen. Dus nu vooruit!’

Harro Boven, kandidaat #11