dinsdag 17 maart 2015

Nelleke de Graaf: ‘Kies voor duurzame én veilige energie!’

Nog 1 dag te gaan tot aan de Provinciale Statenverkiezingen van 18 maart. Elke dag laten we een kandidaat aan het woord die een standpunt van D66 Groningen toelicht. Vandaag is het de beurt aan Nelleke de Graaf, nummer 12 op de lijst, over duurzame en veilige energiebronnen.

‘D66 is tegen het opwekken van kernenergie in de provincie Groningen. Kernenergie wordt vanwege de lage CO2-uitstoot vaak gezien als één van de schoonste energiebronnen. Hoewel er weinig CO2 wordt uitgestoten bij de opwekking van kernenergie, is kernenergie nog steeds niet duurzaam. Het kernafval dat vrijkomt is erg gevaarlijk en blijft radioactief voor honderden jaren. Bovendien bestaat er, gezien het aardbevingsgevaar in de provincie, een reële kans op beschadigingen aan de kernreactor. De kernramp in Fukushima heeft ons geleerd hoe gevaarlijk kerncentrales in aardbevingsgebieden zijn.

De elektriciteitscentrales in de Eemshaven maken het gebied al één van de grootste leveranciers van Nederlandse energie, en hier mogen wij trots op zijn. Omdat de komst van een kerncentrale deze positie in gevaar kan brengen, vindt D66 dat er geen plek is voor een dergelijke energiebron.

D66 kiest niet voor ‘gemakkelijk’, maar het kiest voor ‘duurzaam’. Zo zorgen wij er niet alleen voor dat onze omgeving veilig en leefbaar blijft, maar bovendien dat wij in de toekomst een veilige energiebron hebben. Daarom kiest D66 voor duurzame, veilige energie. Een stem op D66 is daarom een stem voor groene energie door de hele provincie!’

Nelleke de Graaf, kandidaat #12