donderdag 17 september 2015

D66 wil Groningers in dienst bij Nationaal Coördinator

De Statenfractie van D66 wil weten wie er voor de Nationaal Coördinator Groningen gaan werken. Deze overheidsorganisatie, die per 1 juni 2015 aan de slag gaat om een toekomstplan voor het aardbevingsgebied te maken, werft momenteel circa honderd werknemers, waarvan het grootste deel in Groningen zal werken. D66 wil weten of er wel voldoende Groningers werken voor de overheidsdienst en daarmee betrokken zijn bij het opstellen van de plannen voor de toekomst van Groningen.

De Nationaal Coördinator Groningen (NCG) is een samenwerkingsverband tussen de twaalf gemeenten in het aardbevingsgebied, de provincie Groningen en de Rijksoverheid. Momenteel werkt de NCG, onder leiding van Hans Alders, aan het meerjarenprogramma ‘Aardbevingsbestendig en Kansrijk Groningen’. Tegelijkertijd wordt de personele invulling van de overheidsdienst georganiseerd. Voor functies binnen de overheidsdienst kunnen werknemers van de twaalf gemeenten, de provincie Groningen en de Rijksoverheid solliciteren.

Om meer inzicht te krijgen in de opbouw van de organisatie van de NCG, stellen Fractievoorzitter Tim Zwertbroek en Statenlid Geert Kamminga vragen aan de Gedeputeerde Staten over onder meer het functieprofiel en de woonplaats van sollicitanten.

‘Wij vinden het zeer belangrijk dat de NCG vooral bemenst wordt door inwoners van het aardbevingsgebied. Zij kennen de situatie in het aardbevingsgebied als geen ander en voelen elke dag de enorme urgentie van de problemen. Juist die kennis en dat gevoel zijn noodzakelijk om tot snelle en concrete stappen te komen in het bevingsgebied’, aldus D66-Statenlid Geert Kamminga.