woensdag 23 september 2015

Provinciale Staten: Vluchtelingen welkom in Groningen

Vandaag, 23 september 2015, stond de vluchtelingenproblematiek op de agenda van de Provinciale Staten. Het agendapunt is vorige week toegevoegd aan de agenda door de actuele ontwikkelingen in verschillende plaatsen in Nederland en de provincie Groningen. De D66-fractie heeft een motie ingediend die de Staten doet uitspreken dat vluchtelingen welkom zijn in de Provincie Groningen. Daarnaast roept Provinciale Staten het college van Gedeputeerde Staten op alles in het werk te stellen, binnen haar takenpakket, om gemeentes te helpen bij de opvang van vluchtelingen.

D66-Fractievoorzitter Tim Zwertbroek is verheugd met de overgrote meerderheid voor de motie. “Het is goed om te zien dat ook de Groninger provinciale politiek haar menselijkheid toont voor de vluchtelingen die na een gevaarlijke slopende vlucht in Groningen zijn gekomen. Vele gemeenten, waaronder Vlagtwedde, Oldambt en Groningen doen er alles aan om mensen een waardig verblijf te geven. De provincie moet, daar waar zij kan, hard aan het werk om de gemeenten en daarmee ook onze gasten te helpen. Te denken valt aan vervoer en ontheffing van provinciale regelgeving waardoor huisvesting sneller gerealiseerd kan worden. Groningen toont menselijkheid en moet zich opstellen als een goede gastheer.”

Naast de eerdergenoemde drie gemeentes zijn onder andere Bedum, Delfzijl, Pekela en Winsum ook aan het kijken naar mogelijke geschikte opvanglocaties binnen hun gemeentegrenzen. Deze week werd al bekend dat Gedeputeerde Staten van Groningen & Drenthe samen hebben gezorgd voor het in stand houden van de busverbinding tussen Emmen en het Aanmeldcentrum in Ter Apel.