vrijdag 4 december 2015

D66 maakt zich zorgen over Groningen-Bremen

Donderdag 3 december doorboorde een vrachtschip de brug over de Ems tussen Bad Nieuweschans en Leer. Hierdoor is er vijf jaar geen treinverkeer mogelijk tussen Groningen en Duitsland. D66 maakt zich daardoor zorgen over de voortgang van de ontwikkeling van een snelle spoorverbinding tussen Groningen en Bremen. De fractie heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten.

Fractievoorzitter Tim Zwertbroek wil weten van de complicaties en consequenties zijn van de zwaargehavende spoorbrug. “Er is de afgelopen jaren hard gewerkt aan het ontwikkelen van een snelle spoorverbinding na aanleiding van de D66-motie Groningen-Bremen 123. Deze motie werd in grote meerderheid aangenomen in de Groninger staten. Hierdoor werd er naar jaren debat het doel gesteld om binnen anderhalf uur met de trein vanuit Groningen in Bremen te kunnen zijn. Deze doelstelling moet blijven, maar de kapotte brug heeft consequenties.”

D66 hoopt dat er snel een nieuwe brug zal zijn, die ook voldoet aan de eisen om een snelle treinverbinding over het traject te laten rijden. Daarnaast ziet D66 ook mogelijkheden om gelijk rekening te houden met Meyers werf in Papenburg. Zwertbroek: “De Meyers werf in Papenburg is een belangrijke bron van werk en inkomsten voor de regionale economie. Tegelijkertijd moet de spoorverbinding vaak aangepast worden omdat de brug afgesloten word omdat er cruiseschepen langs de brug moeten. Het zou mooi zijn als de Duitse overheid dit probleem gelijk weet op te lossen.”

D66 hoopt dat er in 2020 alsnog forse stappen zij gezet om een goede en snelle spoorverbinding tussen Groningen en Bremen te realiseren.