maandag 21 december 2015

Eerste nachttrein vertrokken richting Amsterdam

Afgelopen vrijdag is de eerste nachttrein richting Amsterdam vertrokken. Daarmee wordt een ambitie van D66 werkelijkheid. D66-gedeputeerde Fleur Gräper – van Koolwijk en D66-wethouder Paul de Rook waren erbij. Ook fractievoorzitter Tim Zwertbroek is blij dat de trein nu gaat rijden. ‘De nachttrein biedt vele kansen en was een van onze speerpunten bij de Provinciale Statenverkiezingen afgelopen maart.’

D66 zet zich al heel wat jaren in om deze nachtelijke verbinding tot stand te brengen. Zo pleitte ook Alexander Pechtold afgelopen jaar voor de aansluiting van Groningen op het nachtnet. En zowel de stadsfractie als de Statenfractie van D66 hebben de afgelopen jaren steeds weer aangedrongen op een nachttrein. De D66-Statenfractie is dan ook verheugd met de introductie van de nachttrein van en naar Groningen.

Fractievoorzitter Tim Zwertbroek: “De nachttrein biedt vele kansen. Naast de mogelijkheid om vanuit Groningen een concert of festival in de Randstad te bezoeken of het reizen naar Amsterdam Schiphol voor een vlucht, zijn er ook kansen voor Groningen. De Stad heeft veel festivals en spraakmakende evenementen, het is voor mensen elders uit het land nu gemakkelijker om Groningen te bereiken.” D66-wethouder Paul de Rook vult dat met een knipoog aan: “Als in Amsterdam de kroegen dichtgaan ben je ruim op tijd in Groningen voordat ze hier sluiten.”

Zwertbroek: “De nachttrein past ook bij de verdere ontwikkeling van een snelle verbinding tussen de Randstad en Groningen, en voor een verbinding van de Randstad, via Groningen, naar Noord-Europa.”