maandag 11 januari 2016

D66 ondersteunt de petitie ‘Wees geen kniepert’

Een breed platform van Groningse politieke partijen en maatschappelijke organisaties lanceren aankomende donderdag, 14 januari 2016, een petitie om de waardevermeerderingsregeling te behouden. Via een ludieke digitale nieuwjaarskaart kunnen mensen de petitie ondertekenen en minister Kamp en de politieke partijen in de Tweede Kamer oproepen om geen kniepert te zijn en de regeling niet af te schaffen. De minister wil namelijk af van de regeling waarmee slachtoffers van aardbevingsschade aanspraak kunnen maken op compensatie.

Volgens de verschillende partijen is de regeling juist onmisbaar om huizen in Groningen energiezuiniger te maken en om de slachtoffers te compenseren. De petitie wordt gesteund door onder andere de Groninger Bodem Beweging, Milieudefensie, SP, CDA, ChristenUnie, D66, GroenLinks, Groninger Belang, Partij van de Arbeid, Partij voor de Dieren en de Partij voor het Noorden. Een kniepert is een traditioneel streekkoekje dat rond nieuwjaar wordt gegeten, maar ook een uitdrukking voor een gierigaard.

D66-Fractievoorzitter Tim Zwertbroek: “Deze regeling moet blijven omdat deze van belang is voor de inwoners van het aardbevingsgebied. Voor de bewoners die te maken hebben met schade. De waardevermeerderingsregeling is een impuls voor de leefbaarheid en economische kracht. Dus wees geen kniepert en doe mee!”