vrijdag 5 februari 2016

Gemeenten verdienen compliment in herindeling

De D66 Statenfractie complimenteert Groninger gemeenten over de wijze waarop de gemeentelijke herindeling plaatsvindt. “Een herindeling is een ingrijpend en belangrijk traject. Het is essentieel voor de toekomst van de lokale democratie en kwaliteit van de dienstverlening voor de inwoners.” Aldus fractievoorzitter Tim Zwertbroek.

Jaren geleden begonnen de gemeenten met het traject om te komen tot een herindeling. Op dit moment zijn veel plannen vergevorderd. Het Westerkwartier, Westerwolde en Midden-Groningen hebben elkaar gevonden en worden nieuwe gemeenten. Daarnaast zijn de gemeenten Ten Boer en Groningen ook nader gekomen en zijn Veendam, Stadskanaal en Pekela constructief met elkaar in gesprek.

D66 hoopt dat de gemeenten in Noord-Groningen elkaar ook gaan vinden. Alle gemeenten hebben uitgesproken dat zelfstandig blijven geen optie is omdat dan de kwaliteit van de dienstverlening voor de inwoners van hun gemeenten in het gedrang komt. In Haren wordt op dit moment onderzoek gedaan om goed inzicht te krijgen in de toekomst van de gemeente.

Zwertbroek: “Gemeentelijke herindeling is een zwaar traject en vergt geduld en tijd. We prijzen dan ook hoe inwoners, politici en bestuurders met elkaar in gesprek zijn over de toekomst van hun overheden. Gedeelde waarde is dat iedereen een sterk Groningen wil, ook in de toekomst.”