woensdag 16 maart 2016

Groningse Kick-off Campagne Referendum Oekraïne

Vandaag, 16 maart, heeft partijleider Alexander Pechtold de aftrap gegeven van de campagne in Groningen, voor het referendum over het associatieverdrag met Oekraïne. D66 is overtuigd voorstander en wil dat zoveel mogelijk mensen gaan stemmen op 6 april. Vandaar dat D66 vanaf vandaag campagne voert VOOR het referendum.

Referendum
Het referendum over de samenwerkingsovereenkomst tussen Europa en Oekraïne vindt plaats op 6 april 2016. Dit is de eerste keer dat er een referendum wordt georganiseerd sinds de nieuwe referendumwet op 1 juli jongstleden in werking is getreden. GeenStijl heeft meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om via GeenPeil een referendum te gebruiken om de burger meer te betrekken bij Europese besluitvormingen. Als initiatiefnemer van deze wet is D66 verheugd dat er al zo snel na de invoering gebruik van wordt gemaakt. D66 is er klaar voor om campagne te gaan voeren!

Meer informatie over het referendum zelf en de achtergrond van de associatiereferendum is te vinden op referendum-commissie.nl.

20160316_174800

Campagne
Het associatieverdrag gaat vooral over economische samenwerking tussen de Europese Unie en Oekraïne. Er bestaan echter veel fabels rondom dit referendum. Zo verbinden veel mensen dit associatieverdrag met het EU-lidmaatschap. Dit referendum gaat over samenwerking en niet over de toetreding van Oekraïne tot de EU. Om het belang van dit verdrag en de onduidelijkheden van het referendum uit te leggen, voert D66 de komende weken campagne.

Meer over de feiten en fabels over dit referendum is te vinden op referendum.d66.nl.

Waarom is D66 voor
D66 staat voor een sterk Nederland in een sterk Europa. Daarom willen we goed samenwerken met landen binnen en buiten Europa. D66 is overtuigd voorstander van samenwerking met Oekraïne. Samenwerking met Oekraïne betekent meer stabiliteit en veiligheid aan de Europese buitengrenzen.

20160316_173936

Stevige afspraken over de aanpak van corruptie en goede bescherming van mensenrechten versterken de Oekraïense democratie. Dat geeft Oekraïners zicht op een betere toekomst. D66 is tegen een EU-lidmaatschap van Oekraïne, daar is het land absoluut niet klaar voor.

Betere samenwerking tussen Europa en Oekraïne betekent ook meer handel. Met een afzetmarkt van 45 miljoen consumenten kan Oekraïne een aantrekkelijke handelspartner zijn. Daarom is duidelijk afgesproken de bureaucratie te verminderen en handelsbarrières weg te nemen. Meer handel met Oekraïne is goed voor onze economie en biedt kansen voor Nederlandse ondernemers en MKB’ers.