woensdag 30 maart 2016

D66 Provincie Groningen: “Bedankt Max!”

Na een lange bestuurlijke carrière heeft Max van den Berg vandaag, 30 maart, afscheid genomen als Commissaris van de Koning in de provincie Groningen. Zijn veelbewogen politieke loopbaan begon als jongste wethouder van Nederland, in de gemeente Groningen. Tijdens deze periode was de ontwikkeling van het verkeerscirculatieplan voor het centrum van de Stad misschien wel het meest in het oog springende besluit. Later was Van den Berg werkzaam als Europarlementariër en als landelijk voorzitter  van de PvdA.

Zoals velen weten gaat er niets boven Groningen. Dat gold ook voor Max. In september 2007 volgde hij Hans Alders op als Commissaris voor de provincie Groningen. Tijdens zijn ambtstermijn legde Van den Berg de focus op de leefbaarheid van en werkgelegenheid in onze Provincie. Speciale aandacht ging naar de culturele sector en MBO-scholieren. Tijdens de ambtstermijn kwam het gaswinnings- en aardbevingsdossier meer dan ooit onder de aandacht. Max werd het boegbeeld van Groningen in ‘Den Haag’ om te strijden voor compensatieregelingen, goede schadeafhandeling en bovenal vermindering van de gaswinning.

Max sluit, na maar liefst 35 jaar, zijn politieke carrière af. De D66-Statenfractie spreekt zijn grote waardering uit voor het vele werk dat Max van den Berg voor Groningen heeft verricht. Daarnaast bedankt de Statenfractie Max ook voor zijn betrokken en persoonlijke werkwijze als voorzitter van Provinciale Staten. Max bedankt!

Tijdens de Statenvergadering van vandaag heeft Provinciale Staten afscheid genomen van Max van de Berg als Commissaris van de Koning. Morgen is er een officiële afscheidsreceptie in de Oosterpoort in Groningen.