vrijdag 1 april 2016

Bijna 200 bezoekers op debatavond D66-SP over referendum

Donderdagavond, 31 maart, stroomde de grote zaal van Huis de Beurs vol voor een debat over het aanstaande referendum. Europarlementariër Gerben Jan Gerbrandy (D66) kruiste de degens met Tweede Kamerlid Harry van Bommel (SP) om de toehoorders te overtuigen toch vooral vóór het referendum te kiezen. Ook OOG TV was van de partij en maakte een mooie reportage.

‘Dit verdrag gaat over meer dan alleen handel, het gaat er ook om of we Oekraïne in de handen van Poetin drijven of dat Europese samenwerking intenser wordt. Voor de Oekraïners is dit geen lastige vraag. 72% is vóór het verdrag en slechts 13% tegen. Dat zou ook voor woensdag een prachtige uitslag zijn.’ Stelt Gerben Jan Gerbrandy.

Van Bommel wierp tegen dat dit juist voor verdeeldheid in Oekraïne kan zorgen en dat voor een samenwerking geen verdrag nodig is. ‘Eigenlijk verschilt de analyse van de problematiek die D66 en SP hanteren niet zo gek veel, maar de oplossingen daarentegen wel. Er valt écht iets te kiezen!’ Riep hij de zaal toe.

IMG_20160331_225456

‘En wat D66 en SP ook gemeen hebben, is dat ze het belang van referenda onderkennen. Jammer dat andere partijen zo stil zijn.’ Besloot Van Bommel nog. Het debat kon niet eindigen voordat Gerbrandy één misverstand uit de wereld hielp: ‘Dit verdrag gaat nadrukkelijk niet over toetreding tot de EU. Daarover staat geen letter in het stuk. In het verdrag dat we in ’69 sloten met Turkije wel, maar die zijn ook nooit lid geworden. Die angst is dus écht ongegrond.’

De tweehonderd Stadjers die het debat meemaakten gaan goed geïnformeerd op weg naar het referendum, waar D66 nadrukkelijk voor is. Wil je meer weten? Kijk dan op https://referendum.d66.nl/.