dinsdag 3 mei 2016

Winkelleegstand: crisis of kansrijk?

Vorige week werd Statenlid Geert Kamminga geïnterviewd over de leegstand in de binnenstad van Groningen. Twee vwo-leerlingen van het dr. Nassau college uit Assen vroegen Geert naar mogelijke oorzaken van de leegstand, wat de overheid daartegen kan doen en wat de verwachtingen voor de toekomst zijn.

Geert Kamminga legde uit dat de leegstand waarschijnlijk veroorzaakt wordt door een combinatie van de economische crisis in 2008 en de trend dat steeds meer consumenten hun aankopen online doen. Niet alleen de stad Groningen, maar ook elders in de provincie, zoals in Winschoten en Delfzijl, is er sprake van veranderende winkelcentra. Er heerst een commerciële tendens van koopshoppen naar funshoppen. Kamminga: “De rol van de regionale overheid ligt bij het creëren van een gunstig vestigingsklimaat voor ondernemers. Bijvoorbeeld door het distributiesysteem te verduurzamen.”

De leegstand van winkelpanden is een belangrijk aspect in de complexe vraag hoe de leefbaarheid in onze provincie op peil gehouden kan worden. D66 vindt dat ondernemers de ruimte moeten krijgen om te vestigen of te vernieuwen. Het is aan de provincie om hierin ook overzicht te houden en regie te voeren waar nodig, om bestaande regionale winkelcentra geen onnodige klappen te geven.

geert (26 april)2

“We moeten reëel zijn en in ons achterhoofd houden dat winkelcentra zich meer zullen concentreren in grote centra zoals de stad Groningen. Maar het is goed om als provincie beleid te voeren waarin een redelijke spreiding van winkels, die bijdragen aan de basisbehoeften van inwoners, het uitgangspunt is.” Aldus Tim Zwertbroek (tijdelijk woordvoerder economie).

Op dit moment wordt het economisch meerjarenprogramma “Groningen@work” verder uitgewerkt. Hierin wordt ook gekeken naar de zogenoemde “retail agenda” die een visie geeft over de toekomst van ons winkelaanbod.