dinsdag 24 mei 2016

D66-fractievoorzitter geeft rondleiding in Provinciehuis

Dinsdagavond 24 mei gaf fractievoorzitter Tim Zwertbroek een rondleiding in het Provinciehuis aan een groep nieuwsgierige Jonge Democraten. Veel Groningse studenten en stadjers weten wel dat het grote gebouw aan de oostzijde van het Martinikerkhof het Provinciehuis is, echter er zijn maar een paar die ook weten hoe het er van binnen uitziet. Daarom vond de Jonge Democraten Groningen dat het eens tijd werd om een bezoekje te brengen.

Tim Zwertbroek leidde de groep via de ‘oude’ hoofdingang het Provinciehuis binnen. Het provinciehuis van Groningen bestaat namelijk uit twee gedeelten. Aan het Martinikerkhof 12 staat het ‘oude’ provinciehuis, de hoofdingang van het ‘nieuwe’ gedeelte is gelokaliseerd aan de Sint Janstraat 4. Beide delen zijn met elkaar verbonden via een luchtbrug.

statenzaal tim

Het gehele provinciehuis staat vol met kunstwerken is gehuld met historische feitjes en verhalen. Tim hield de rondleiding zo compact mogelijk, om te voorkomen dat de avond zou veranderen in een geschiedeniscollege. De groep werd daarom meegenomen langs het Atrium, naar de Statenzaal en de Gedeputeerdenzaal.

Korte historie
In 1601 besloten de Staten van Groningen dat er een provinciehuis moest komen. Ze lieten hun oog vallen op de Sint Maartensschool in Groningen. Deze school fungeert sinds 16 juni 1602 als Statenzaal. Vandaag de dag, ruim 400 jaar later, is diezelfde Statenzaal nog steeds het middelpunt van het provinciaal bestuur. En dat is uniek in Nederland. In geen enkele andere provincie wordt er al zo lang in dezelfde zaal vergaderd als in Groningen.

gedupeerdenzaal tim

In de afgelopen eeuwen werd het provinciehuis steeds verder uitgebouwd. Zo werd er in 1871 een nieuw provinciehuis geopend, dat aan het Martinikerkhof en voor het oude schoolgebouw werd gebouwd. In 2006 kreeg deze binnenplaats een glazen overkapping en sindsdien wordt het Atrium gebruikt voor de pauzes, bijeenkomsten en exposities.

Ook nieuwsgierig geworden naar hoe het Provinciehuis er van binnen uitziet of waarmee de provincie zich bezig houdt? Iedere maand wordt er een gratis rondleiding gegeven. Kijk voor meer informatie op de provinciale website.