maandag 6 juni 2016

Meer ruimte voor kleine windmolens

Op 1 juni is de nieuwe provinciale omgevingsvisie aangenomen door Provinciale Staten. D66 heeft tijdens de Statenvergadering opgeroepen om meer ruimte te bieden aan pilots met kleine windmolens.

D66 ziet de energietransitie als een van de grootste uitdagingen van de komende tijd. Daarom heeft D66 in een motie opgeroepen tot het bieden van meer ruimte aan pilots met kleine windmolens (maximaal 15 meter). ‘Deze molens zijn uitstekend inpasbaar in het landschap en leveren elektriciteit aan gemiddeld tien gezinnen. Wij willen buurten, wijken en boeren de kans geven om op deze manier hun energie op te wekken’, aldus Henri Schijf. De motie werd met ruime meerderheid aangenomen.

Verder sprak Statenlid Henri Schijf de complimenten uit over de inhoud en het proces van de omgevingsvisie. Veel meer dan in het verleden zijn Groningers, gemeenten en organisaties daarbij betrokken geweest en komt er ruimte voor duurzame energie.

De omgevingsvisie is een belangrijk kaderstellend document gericht op de fysieke leefomgeving waarin vijf thema’s voor de komende jaren worden behandeld (ruimte, natuur & landschap, water, mobiliteit & milieu) en waarin elf provinciale belangen uitvoerig worden weergegeven, waaronder meer ruimte voor duurzame energie, de bescherming van het landschap en cultureel erfgoed.