vrijdag 24 juni 2016

Gaswinning: liever periode van twee jaar

‘De veiligheid van Groningers moet voorop staan.’ Dat zegt D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven. Ze reageert op het besluit van minister Kamp dat in Groningen de komende jaren maximaal 24 miljard kuub gas gewonnen mag worden.

Het is goed dat minister Kamp ditmaal het advies van de toezichthouder (SodM) volgt om de gaswinning in Groningen te verlagen naar 24 miljard kuub zonder dat de rechter aan te pas hoeft te komen. Daarbij is het wel opvallend dat minister Kamp deze keer een besluit heeft genomen over hoeveel gas er minimaal wordt gewonnen, niet wat er maximaal mag worden gewonnen. Bovendien zet minister Kamp de deur vijf jaar lang open voor een maximumwinning van 30 miljard kuub. Dat is méér dan wat het SodM als maximum adviseert de komende jaren.

Sneller hoeveelheid vaststellen
Wat D66 betreft wordt de winningshoeveelheid bovendien vastgesteld voor twee jaar in plaats van voor vijf jaar zoals minister Kamp wil. Daarmee weten de Groningers dat na twee jaar opnieuw wordt onderzocht wat voor Groningen een veilige hoeveelheid gas is om te winnen. Als bovendien tussentijds blijkt dat het nodig is om de hoeveelheid gas die wordt gewonnen te verlagen, dan moeten we dat doen.

Maak vaart verstevigen huizen
Nu is het belangrijk dat er serieus werk wordt gemaakt van het verstevigen van huizen. De scheuren in de muren bij de mensen thuis moeten zo snel mogelijk worden gerepareerd. Dat duurt nu te lang. Groningers moeten een veilig thuis hebben. Deze huizen kunnen meteen worden geïsoleerd, zodat de energierekening fors omlaag kan.

Minder gas verbruiken
De structurele oplossing is natuurlijk om in Nederland minder gas te verbruiken. Daarom zet D66 in op energiebesparing en schone energie. Dan hoeven we minder olie en gas te kopen van landen als Saoedie Arabië en Rusland.