maandag 4 juli 2016

Leerlingen presenteren hun bushalte-ideeën

“Als jullie het voor het zeggen hebben, hoe zou je dan een bushalte ontwerpen?” Dat was de vraag die gesteld werd aan de tweedeklas leerlingen van het Praedinius gymnasium. In groepjes van twee of drie leerlingen hebben ze een bushalte ontworpen voor de locaties P&R Kardinge, Meeroevers in Meerstad en Boltbrug in Ten Boer. Maandag 4 juli 2016 mochten ze hun ideeën presenteren aan initiatiefnemer en Gedeputeerde Fleur Gräper – van Koolwijk.

Voor een goed basisnetwerk voor openbaar vervoer zijn knooppunten en haltes belangrijk. Tegelijkertijd is het van belang dat het OV veilig en aantrekkelijk is. De provincie Groningen investeert daarom al jaren in het openbaar vervoer en vindt het belangrijk dat de reis van begin tot eind aantrekkelijk is. In samenwerking met de Groninger gemeenten en het OV-Bureau wil de provincie Groningen een gezamenlijk bushaltebeleid realiseren.

Denk met ons mee
Gedeputeerde Fleur Gräper (Verkeer en Vervoer) initieerde dit project omdat ze het belangrijk vindt dat jongeren mee kunnen denken over provinciaal beleid: ‘We willen betere bushaltes die passen bij de kwaliteit van het Openbaar Vervoer. We hebben aan een groep tweedejaars leerlingen gevraagd om vrijuit mee te denken over de vormgeving van bushaltes. We willen graag een frisse blik en bovendien zijn jongeren een hele belangrijke groep reizigers.’

fleur (juli OV)

Veelzijdige opdracht
De leerlingen van het Praedinius hebben een aantal voorwaarden meegekregen waar de bushalte aan moest voldoen, zoals toegankelijkheid en vandalismebestendigheid. Verder was het belangrijk dat de wensen van leeftijdsgenoten werden meegenomen en ook dat er gelet werd op comfort en duurzaamheid. Na het afnemen van enquêtes en het bezoeken van de locaties, heeft iedere groep een ontwerp gemaakt in de vorm van een set technische tekeningen, een brochure en een maquette.

Creatieve oplossingen
De leerlingen hebben hun creativiteit de vrije loop gegeven en daar zijn een aantal mooie, vernieuwende ontwerpen uit voort gekomen. In het provinciehuis mochten ze hun werk presenteren. Fleur Gräper – van Koolwijk is erg blij met alle ideeën: ‘Omdat de leerlingen niet gehinderd werden door geld overwegingen, zitten er wel wat wilde aspecten tussen die in de praktijk lastig realiseerbaar zijn. Maar er zijn zeker punten genoemd die we kunnen opnemen in het bushaltebeleid zoals WIFI, oplaadpunten en genoeg zitgelegenheid.’

OOG TV heeft korte reportage gemaakt van de middag.