dinsdag 9 augustus 2016

Zomercolumn: mooiste plekje in Groningen

In deze zomercolumn beschrijven de Statenleden van D66 hun mooiste plekje van de provincie. Bianca Kruize trapt de serie af en vertelt over haar woonplaats.

Mijn mooiste plek in Groningen is de plaats waar ik woon: Sellingerbeetse, waarbij het kerkje Opwaarts een bijzondere plek in mijn hart heeft. In 1925 werd een Nederlands Hervormd kerkje gebouwd in de bouwstijl van de Amsterdamse School. De jaren daarna werd grond aangekocht, werden bijgebouwtjes gerealiseerd en kwam er een kleine begraafplaats achter de kerk.

Stichting kerkbehoud
In 2002 dreigde het kerkje te worden gesloopt om financiële redenen. De bewoners van het buurtschap Sellingerbeetse hebben toen naar een oplossing gezocht om het kerkje te behouden voor de buurt. De Stichting tot behoud van het Kerkje te Sellingerbeetse werd opgericht en de Nederlands Hervormde kerk van Sellingen gaf het kerkje in erfpacht aan de Stichting.

De Stichting streeft ernaar om de oorspronkelijke bouwstijl zoveel mogelijk te benaderen én om het zoveel mogelijk ten dienste van de bewoners te laten zijn. Door bewoners, voor bewoners. De afgelopen jaren zijn veel werkzaamheden verricht. De boog bij de entree en het klokkentorentje werden gerestaureerd, het dak en interieur werden in oorspronkelijke staat teruggebracht.

Maatschappelijke rol8.aug. fractiedag (1)
Voor de restauratie is een fonds binnen de stichting dat zijn inkomsten krijgt via donateurs en activiteiten waarvan de opbrengst volledig ten goede komt aan het behoud van het kerkje. De jaarlijkse rommel- en kerstmarkt, gebruik door plaatselijke verenigingen, benefiet optredens, burgerlijke huwelijksvoltrekkingen, en, zoals afgelopen weekend weer de tweedaagse Atelierroute Ter Borg en De Beetse.

Mooiste plek
Waarom is dit voor mij de mooiste plek van Groningen? Allereerst het prachtige gebied, de rust maar vooral ook de mensen. De saamhorigheid, met elkaar en voor elkaar. De één is goed in organiseren, de ander bouwt graag mee met een expositie, een ander is weer erg creatief: zo werkt de hele buurt als vrijwilliger mee op zijn of haar terrein.

Samen bakken we taarten, koken we liters soep, en verkopen huisgemaakte producten met evenementen, met producten uit onze eigen tuin. Het oogsten is al begonnen en het grote inmaken ook. De tent van de atelierroute is nauwelijks opgeruimd maar het is ook zo weer kerst, dus werk aan de winkel!

Mijn tuin grenst aan die van het kerkje en mijn keuken is een waar slagveld na een dergelijk evenement. Maar….. we genieten. We genieten met elkaar omdat we deze prachtige plek en onze eigen producten met anderen kunnen en mogen delen.