dinsdag 23 augustus 2016

Zomercolumn: mooiste plekje in Groningen

In deze zomercolumn beschrijven de Statenleden van D66 hun mooiste plekje van de provincie. Voor Sander Claassen (eerste lijstopvolger) gaat er niets boven zijn Hogelaand. Opgegroeid in ‘Oskerd’, naar school in ‘Waarvum’ en beste vrienden uit ‘Meij’.

Het zijn mijn jeugdherinneringen die mij verbinden met het gebied. De geuren van het Wad bij ‘Polderziel’, de muffe aardappelschuur op de boerderij van de familie Zuideveld en de dikke klei van het voetbalveld van VV Oskerd zorgen voor nostalgische gedachten. Ieder seizoen heeft kenmerkende decors van ‘Mien Hogelaand’. Prachtige koolzaadvelden in het voorjaar, wuivende tarwevelden in de zomer en geploegde kleigrond in de herfst en winter. Eeuwenoude cultuurlandschappen kwamen tijdens de dagelijkse fietstocht naar de middelbare school in ‘Waarvum’ voorbij.

Kenmerkende landschappen en bouwwerken
Het Hoogeland kent naast de kenmerkende landschappen een ongekend hoge concentratie middeleeuwse kerken, schitterende borgen en fraaie, vaak opgeknapte, oude molens.

‘Oskerd’ kent het Berlagehuis, het voormalige gemeentehuis van de zelfstandige gemeente die op 1 januari 1990 is opgegaan in de nieuwe gemeente Hefshuizen.

‘Oethoezen’ kent de Menkemaborg, een kasteelmuseum waar op indrukwekkende wijze een beeld gegeven wordt van het leven en wonen op een Groninger Borg in de 18e eeuw.

‘Waarvum’ kent het Openluchtmuseum Het Hoogeland. Het openluchtmuseum is opgericht in 1959 als Stichting Landbouwkundig, Oudheidkundig, Kunstminnend Museum Het Hoogeland. Doel van de stichting was en is het verzamelen, bewaren en tentoonstellen van alles wat betrekking heeft op leven, wonen en werken van de Groninger plattelandsbevolking in vroeger tijd.

Ga eropuit!
Ik kan nog wel even doorgaan met het beschrijven van ‘Mien Hogelaand’, maar besef dat dit een zomercolumn is en geen cultuurhistorisch essay. Ik kan alleen maar het volgende aan eenieder adviseren; ga eropuit!
Ilse Claassen Neem de trein richting ‘Roodschoul’, stap uit in ‘Waarvum en breng een bezoek aan het Openluchtmuseum. Pak de fiets en slinger jezelf door de eeuwenoude cultuurlandschappen richting ‘Polderziel’ en drink wat verfrissends in ‘‘t Zielhoes’. Gebruik je ov-chipkaart voor een busrit (lijn 61) naar ‘Oethoezen’ voor een bezoek aan de Menkemaborg en geniet van een vers kop koffie in ‘’t Schathoes’.

Wees welkom en geniet met volle teugen van Mien Hogelaand!