dinsdag 13 september 2016

Laatste zomercolumn: mooiste plekje van Groningen

In deze zomercolumn beschrijven de Statenleden van D66 hun mooiste plekje van de provincie. Deze week sluit fractievoorzitter Tim Zwertbroek de column af.

Het zomerreces is voorbij en terwijl de vergaderingen weer zijn begonnen, genieten velen nog van een mooie en warme nazomer. Afgelopen weken hebben mijn fractiegenoten en Gedeputeerde jullie al kennis laten maken met hun favoriete plekje in de mooie provincie Groningen. Eenieder liet al merken dat het moeilijk kiezen is in een provincie met zoveel verscheidenheid. Dit merkte ik afgelopen zaterdag ook.

Monumentendag
Afgelopen zaterdag was het namelijk Nationale Monumentendag. Vanuit de Provincie was een tocht door heel Groningen georganiseerd. Met vier bussen reden wij door de provincie via twee routes. Met een groep van circa vijftig Groningers bezochten wij drie verschillende locaties. Het dorpshuis in Leermens, de Fraeylemaborg in Slochteren en het kerkje van Overschild. Deze dag liet zien wat een keur aan “pronkjewailtjes” onze provincie heeft. Maar de bezoeken gaven ook energie om te blijven strijden voor het behoud van ons erfgoed.

Het natuurschoon van Rottumeroog img_1204
Naast deze mooie locaties in onze provincie wil ik jullie meenemen naar een bijzondere plek in onze Provincie, waar ik zeer van onder de indruk was: Rottumeroog. Dit eiland is een van de twee Groninger Wadden. Vorig jaar mocht ik met Staatsbosbeheer mee om dit eiland te bezoeken.

Ondanks dat er nu geen bebouwing meer is op dit eiland, kent zij een rijke historie. Vroeger stonden er meerdere woningen en pakhuizen en zelfs een school. Tegenwoordig is het eiland een van de strengst bewaakte natuurreservaten in ons land. Het eiland is volledig overgeleverd aan de natuur en danst in de loop der jaren van plek naar plek, door de wind en getijden van de Waddenzee.

Middle of Nowhere
Na een boottocht van meerdere uren voelt het alsof je ‘in the middle of nowhere’ bent. Geen internet- en telefoonbereik meer. Vele zeehonden om je heen, die liggen te rusten op de vele zandbanken. De talrijke bloeiende planten zorgen ervoor dat je twijfelt waar je bent. Het bewustzijn van je locatie komt weer terug als je door de verrekijker naar de verschillende windrichtingen kijkt. In het oosten zie je de badgasten op het Duitse eiland Borkum vakantie vieren. In het zuiden zie je de vele windmolens rond de Eemshaven, de kerktorens van onder andere Uithuizermeeden en Leens. En in het noorden zie je, naast een boorplatform in de verte, de glinstering van de teruggetrokken zee.

Rottumeroog doet je voelen alsof je ver weg bent, in een gebied waar niet de mens maar de natuur de baas is. Maar waar je, als je goed kijkt, alle diversiteit van leven en ontwikkeling ziet in het Unesco gebied dat de Waddenzee heet. Na een bezoek aan dit eiland wil je de natuur meer beschermen en koesteren. Maar wil je ook innoveren, bijvoorbeeld in de energietransitie. En meer mensen onze mooie provincie laten zien met haar cultureel erfgoed en een bezoekje aan Borkum. img_1205

Weer aan de slag
De fractie gaat weer vol energie aan de slag in het nieuwe politieke jaar. Maart 2017 zijn er Tweede Kamerverkiezingen, die de politieke agenda zullen beheersen. Maar de mijnbouwschade afhandeling, energietransitie, bestuurlijke toekomst, economische ontwikkeling en veel meer zullen vaak op de agenda staan.

Namens de fractie hoop ik dat wij velen van jullie weer snel en geregeld zullen spreken. In het provinciehuis, tijdens een werkbezoek, partijbijeenkomst of op een van de mooie plekjes die onze provincie rijk is.