dinsdag 4 oktober 2016

Groningen uit de kast! D66 enthousiast

Vorige week woensdag is tijdens de Statenvergadering de motie ‘Groningen Regenboogprovincie’ aangenomen. Deze motie roept de Provincie op om zich in te zetten om de veiligheid, weerbaarheid en de sociale acceptatie van de LHBT-gemeenschap (Lesbiennes, Homoseksuelen, Biseksuelen en Transgenders) verder te bevorderen.

D66 Provincie Groningen was mede-indiener van de motie. De motie “Groningen Regenboogprovincie” werd met een overweldigende meerderheid aangenomen in de Groninger Staten. Daarmee is Groningen, na Drenthe, de tweede regenboogprovincie van Nederland.

Inzetten voor de LHBT-gemeenschap
‘Ik ben trots dat de Groninger politiek op wil komen voor de LHBT-gemeenschap. Afgelopen tijd voel je een oplopende spanning in de samenleving. Richting vluchtelingen, anders gelovigen maar ook zeker richting de LHBT-gemeenschap. Het is dan ook goed dat wij ons als provincie gaan inzetten.’ Aldus D66-voorman Tim Zwertbroek.

‘Er moet nu verder gewerkt worden aan concretisering van de inzet. De Commissaris van de Koning heeft aangegeven zich voor de LHBT gemeenschap te willen inzetten. Namens D66 Provincie Groningen wil ik hier ook actief bij betrokken zijn.’

Zichtbaar jezelf zijn
D66 komt op voor het individu en vindt dat iedereen zichtbaar zichzelf moet kunnen zijn. Dat je ongeacht je leeftijd, geslacht, geaardheid, religie en etniciteit, je durft te laten zien hoe je je voelt en hoe je wilt zijn, zonder je hierbij te conformeren aan bepaalde ‘hokjes’ die dominant zijn geworden in onze normatieve kaders.

De provincie Groningen gaat zich nu in ieder geval actief inzetten voor LHBT’ers. Door Groningse gemeenten te stimuleren aan te sluiten bij het landelijke project Regenboogsteden willen we de sociale acceptatie van deze groepering verder bevorderen.