zaterdag 29 oktober 2016

Groningen Airport Eelde: loslaten of investeren?

Deze week stond vol met bijeenkomsten en gesprekken over de toekomst van Groningen Airport Eelde (GAE). Was je er maandag ook bij? Toen vond er een openbare bijeenkomst plaats in MartiniPlaza om te praten over de drie mogelijke toekomstscenario’s. Twee dagen later, werd er op woensdag (26 oktober) oriënterend gedebatteerd in de commissievergadering en afgelopen donderdag vond er in Groningen een D66-ledenvergadering plaats.

Dat het met het vliegveld Groningen Airport Eelde niet zo goed gaat, dat is niets nieuws onder de zon. Maar om nou eindelijk eens duidelijkheid te krijgen over de toekomst van de luchthaven zijn er verschillende onderzoeken in gang gezet. De rapportages daarvan zijn gepubliceerd op de website “Toekomst Groningen Airport Eelde”. Nu is het aan de lokale en regionale politiek (tevens aandeelhouders van GAE) om een keuze te maken.

De drie toekomstscenario’s
De rapporten schetsen drie mogelijke scenario’s. Optie 1 is kortweg het afbouwen van de luchthaven. Er gaan dan banen verloren, maar de geluidsoverlast is dan ook minder. Hoe dan ook kost dit scenario geld om onder andere de bestaande contacten af te kopen. Optie 2 is het continueren van de huidige status quo. Dit betekent dat er onder meer geïnvesteerd moet worden in de brandweer en de terminal om het vliegveld in stand te houden. Dit in verband met de internationale wetgevingen en veiligheidsvoorwaarden. Optie 3 is grondig investeren in de luchthaven om GAE naar een hoger level te tillen, zodat het aantal passagiers zal groeien.

Fractievoorzitter Tim Zwertbroek: ‘Welke optie je ook kiest, het gaat ons geld kosten. Zowel het afbreken als het investeren van het vliegveld gaat gepaard met een financiële ondersteuning. Daarnaast moeten we goed blijven kijken naar de bereikbaarheid van Noord-Nederland. Los van de toekomst van Airport Eelde blijft de treinverbinding van en naar regio Groningen belangrijk.”

Nog veel onduidelijkheden
Alle scenario’s brengen risico’s met zich mee. Als je gaat investeren weet je niet zeker of dit wel zijn vruchten gaat afwerpen. Continueer je de huidige situatie, dan is dat geen garantie dat het in de toekomst beter zal gaan. En het afbouwen kan een grote, onvoorziene afbreuk hebben op het imago en het vestigingsklimaat van Noord-Nederland.

Hoewel je nooit in de toekomst kunt kijken, is het de vraag of vliegveld Eelde de geschetste verwachtingen wel kan realiseren in deze concurrerende omgeving. Als in 2018 vliegveld Lelystad volledig operationeel wordt, zal een deel van het Noorden voor deze luchthaven kiezen boven die van Eelde en zo dichtbevolkt is Noord Nederland nou ook weer niet.

20161027_201204Statenlid Bianca Kruize: “Het is onduidelijk wat de impact van een internationaal vliegveld is op de aantrekkelijkheid van het Noorden. Wat gebeurt er met ons imago, vestigingsklimaat en indirecte werkgelegenheid als we wel of juist niet investeren in GAE? Voor welk scenario we uiteindelijk ook kiezen, we moeten kritisch blijven over de eventuele gevolgen daarvan. Afbouwen van de luchthaven betekent andere openbaar vervoer investeringen. Doorzetten van het vliegveld betekent ook kijken hoe je GAE bedrijfsmatiger kunt besturen.’

Wil je meepraten over de toekomst van vliegveld Groningen Airport Eelde? Mail Esther (e.k.lieveld-veerman@ps-provinciegroningen.nl) voor een afspraak met de Statenfractie of reageer op de website van Groningen Airport Eelde