woensdag 7 december 2016

Hoe wordt het Gronings gepromoot zonder streektaalfunctionaris?

Dinsdag 6 december 2016 kwam het bericht naar buiten dat per 1 januari 2017 de functie van streektaalfunctionaris wordt opgeheven. Het schrappen van de functie is het gevolg van een reorganisatie. D66 vindt het belangrijk dat immaterieel erfgoed, zoals de Groninger Taal, wordt beschermd en gepromoot. Daarom gaat de D66 Statenfractie schriftelijke vragen stellen aan het College van Gedeputeerde Staten.

D66 Statenlid Geert Kamminga vraagt zich af welke consequenties het opheffen van de streektaalfunctionaris heeft: “De Groninger taal is een belangrijk onderdeel van onze Groningse identiteit. De streektaalfunctionaris doet onderzoek naar het Gronings, archiveert de taal en draagt bij aan de promotie ervan. Ik vraag mij af hoe deze taken worden vormgegeven als er straks geen streektaalfunctionaris meer is.”

Sinds 1984 heeft Groningen een streektaalfunctionaris om onderzoek te doen naar de Groninger Taal. Deze functie is verbonden aan het Bureau Groninger Taal en Cultuur, dat is gehuisvest bij de Rijksuniversiteit Groningen. Hiermee is Groningen de eerste provincie in Nederland die een streektaalfunctionaris heeft.

Via een radio-interview met RTV Noord gaat Geert verder in op de mogelijke consequenties van het verdwijnen van de streektaalfunctionaris.