dinsdag 28 maart 2017

D66 stelt vragen over omzeiling gasprocedure

De D66 Statenfractie heeft Gedeputeerde Staten vragen gesteld over de gasprocedure in Nederland. Dit naar aanleiding van een gepubliceerd artikel in het Friesch Dagblad waaruit blijkt dat minister Kamp voor meerdere gasvelden toestemming heeft gegeven om te beginnen met de gasproductie, zonder het volgen van de wettelijke procedure. Ook D66 Kamerlid Stientje van Veldhoven heeft hierover schriftelijke vragen gesteld.

In 28 velden in Nederland mag er gas geproduceerd worden zonder dat het winningsplan is vastgesteld. Zes velden daarvan liggen in Groningen: Faan, Oude Pekela, Zuidwending, Kiel- Windeweer, Bedum en Warffum. Normaal gesproken worden herziene winningsplannen eerst voorgelegd aan betrokken overheden voor advies en is er een mogelijkheid om desnoods in beroep te gaan bij de Raad van State.

Statenlid Kamminga vraagt zich af of het College bekend is met het gegeven dat op zes plaatsen in de provincie Groningen toestemming is gegeven om gas te winnen, terwijl het aangepaste gaswinningsplan nog niet is vastgesteld en de wettelijke procedure nog doorlopen moet worden.

‘Hoe kan het dat de gasproductie in een aantal kleine velden doorgang kan vinden terwijl lokale overheden nog geen inspraakmogelijkheden hebben gehad omdat de procedure nog niet is doorlopen? Het volgen van de procedures voor inspraak is een minimale vereiste voor gaswinning in kleine velden in deze provincie,’ aldus Geert Kamminga.