dinsdag 4 april 2017

Groningse input aan D66 voor coalitieonderhandelingen

De coalitie-onderhandelingen tussen VVD, CDA, D66 en Groen Links zijn in volle gang. De bijzondere positie van de provincie Groningen verdient daarbij aandacht. Daarom hebben de Statenfractie en Gedeputeerde van D66 een brief gestuurd naar de Tweede Kamerfractie met aanbevelingen voor de coalitieonderhandelingen.

Centraal staan het schadeherstel en de verstevigingsopgave in het aardbevingsgebied en de urgentie om volledig over te gaan op duurzame en groene energievoorzieningen. We willen de energieprovincie van Nederland blijven en voorop lopen in de energietransitie. Deze ambities gaan gepaard met het realiseren van de klimaatdoelstellingen en het naar Groningen brengen van het VN-Klimaatinstituut.

Via de brief laten we ook zien dat Groningen dé plek is waar initiatieven en duurzame innovaties elkaar tegenkomen. De ontwikkeling van de Eemshaven en het creëren van werkgelegenheid blijven daar een grote rol in spelen. Er zijn tal van voorbeelden waaruit blijkt dat Groningen ontzettend veel te bieden heeft voor heel Nederland. Daar dragen duurzame OV-verbindingen en een nachtnetwerk van treinen aan bij. Er kan nog veel verbeterd worden in de bereikbaarheid tussen het Noorden en de Randstad.

We vragen aan de Tweede Kamerfractie van D66 om in de coalitieonderhandelingen rekening te houden met de energietransitie. Deze transitie van fossiele naar duurzame energie heeft invloed op onze manier van leven, wonen, werken en reizen. De keuzes die hiermee gepaard gaan hebben een impact op allerlei beleidsvraagstukken, niet alleen in de Randstad, maar ook in het Noorden.

Klik op de afbeelding hieronder of klik hier om de brief te downloaden.