vrijdag 7 april 2017

Oldambt koploper met langste duurzame fietsbrug

Deze week heeft Provinciale Staten in de commissievergadering gesproken over de realisatie van de zogenoemde “Blauwe loper”. Een fietsbrug over het Winschoterdiep, de A7 en een deel van het Oldambtmeer dat de Blauwestad beter verbindt met het centrum van Winschoten vergeleken met de huidige fietsroutes.

D66 steunt de aanleg van deze brug van harte. De Statenfractie zet zich al geruime tijd in voor de stimulering om vaker de fiets te gebruiken.  Niet alleen in de stad Groningen maar zeker ook in de provincie. Fietsen zorgt voor een veel lagere uitstoot van broeikasgassen, de omgeving heeft minder overlast en daarnaast is het ook nog eens gezond.

‘De aanleg van de fietsbrug maakt het voor de inwoners van Blauwestad en omgeving een stuk aantrekkelijker om voortaan met de fiets naar Winschoten te gaan. De nieuwe route zal een significante tijdswinst opleveren.’ Aldus Tim Zwertbroek.

De Blauwe loper is een unicum. Het zal de langste fietsbrug van Europa worden en ook een volledig duurzame brug. Voor de bouw zal er gebruik gemaakt worden van gerecycled materiaal. De Statenfractie is blij dat de provincie hiermee een nieuwe project ontwikkeld waar vervoer en duurzaamheid hand in hand samen gaan.

Zwertbroek: ‘Mooie wetenswaardigheid is dat deze brug ondanks dat hij duurzaam is ook nog eens minder kost dan een confessionele brug. Duurzaamheid betekent dus niet dat het automatisch ook meer geld kost. Groningen laat zien dat groene infrastructuur goed voor de omgeving is én de portemonnee.’

Als een meerderheid van Provinciale Staten instemt met de voordracht van Gedeputeerde Staten stelt zij 6,5 miljoen euro ter beschikking voor de Blauwe Loper. De gemeente Oldambt zal een half miljoen euro bijdragen aan het project. 19 april aanstaande zal een definitief besluit worden genomen.