vrijdag 19 mei 2017

Groningen blijft werken aan herstel Friesenbrücke

Afgelopen woensdag (17 mei) werd in de commissie Mobiliteit, Energie en Economie de actuele situatie van de Friesenbrücke besproken. De brug, liggend op Duits grondgebied bij Weener, is een belangrijke schakel in het spoortraject tussen Groningen en Bremen. Helaas is de brug enige tijd geleden geramd door een schip, met majeure schade tot gevolg.

‘D66 blijft altijd scherp oog houden op de stand van zaken van de brug. Natuurlijk is de grote schade aan de brug een tegenvaller, maar dit beperkt onze ambities om snel te kunnen reizen per trein tussen Groningen en Bremen niet.’ Aldus Statenlid Tim Zwertbroek.

D66 heeft afgelopen woensdag onder andere gevraagd of de budgetten die reeds zijn toegezegd vanuit Den Haag en Brussel gereserveerd blijven voor de spoorlijn Groningen-Bremen. Gedeputeerde Staten gaf aan dat dit in ieder geval tot eind 2018 het geval is. Er moeten dan wel nadere ontwikkelingen plaatsvinden.

Zwertbroek: ‘Het is dus noodzaak dat de Duitse overheden uitspraak doen over het herstel van deze brug. Gelukkig is deze beweging gaande in de parlementen van Bremen en Nedersaksen. De volgende belangrijke stap is dat de regeringen van beide Bondsstaten dit ook zien en daad bij het woord voeren, zodat er snel weer vaart komt in de trein tussen Groningen en Bremen.