zaterdag 27 mei 2017

Fietsen zonder grenzen

De fiets is niet meer weg te denken uit het straatbeeld van Groningen. Zowel in de Stad als in de Ommelanden rijdt men met de fiets. Met name de elektrische fiets ondergaat een gestage opmars. Naast recreanten en sporters wordt de fiets steeds vaker voor woon-werkverkeer gebruikt. Daarom zet de provincie Groningen, met dank aan onder andere de D66 Statenfractie en haar gedeputeerde Fleur Gräper – van Koolwijk, vol in op de verdere verbetering van fietsverbindingen.

In alle windrichtingen worden er fietsplusroutes aangelegd, maar de provincie Groningen heeft nog meer ambitieuze plannen. Er komt namelijk een fietssnelweg tussen Groningen en Assen. Want ook op deze afstand vindt er meer en meer forensenverkeer per fiets plaats.

En waarom ook niet? Met het mooie weer van de afgelopen dagen is het ook heerlijk om te fietsen. Bovendien is het goed voor de omgeving, goed voor het milieu en goed voor de gezondheid van de inwoners van Noord-Nederland. Een win-win situatie.

Wanneer het fietsverkeer tussen Groningen en Assen zal toenemen zal dit ook de druk op autowegen in deze regio verminderen. Hiermee laat het Noorden zien ambitieus te blijven in duurzaam verkeer en de verplaatsing van autogebruik naar het gebruik van de fiets. D66 zal blijven werken aan veilige, mooie en goede fietspaden in de gehele provincie. We hopen dat er ook fietsplusroutes komen op trajecten in de Ommelanden, want zeg nou zelf, het is toch heerlijk om fietsend te genieten van ons mooie Groningen?