donderdag 8 juni 2017

Reis je met het OV? Praat mee!

De Provincie Groningen vraagt de gebruikers van het openbaar vervoer in onze provincie mee te praten over de OV-knooppunten. Dit zijn de grotere haltes waar men kan overstappen van trein op bus, bus op bus, of bus op fiets en/of auto. Zo wil de Provincie weten of de faciliteiten op een OV-knooppunt voldoende zijn en of de Groningers meer wensen hebben. Bijvoorbeeld oplaadpalen voor elektrische fietsen of OV-chipkaarten.

Op de website www.kiesvoorgroningen.nl kunnen inwoners van Groningen voor 32 OV-knooppunten aangeven welke voorzieningen zij daar wensen. Statenleden gebruiken deze reacties om een goed beeld te vormen van de voorzieningen die reizigers willen op een “Hub” (OV-knooppunt). In de periode waarin de website is opengesteld (7 tot en met 16 juni) zijn Statenleden ook regelmatig op het digitale platform te vinden om te reageren op geplaatste reacties.

Alle reacties die via de website binnenkomen, worden naar de Statenleden gestuurd die op 21 juni met elkaar en met gedeputeerde Fleur Gräper – van Koolwijk (Verkeer en Vervoer) gaan praten over de Hubs. De discussie in de vergadering Mobiliteit gaat vooral over de gewenste voorzieningen en het plan voor het opwaarderen van de 32 Hubs. Op 12 juli nemen Provinciale Staten een besluit over het budget dat ze beschikbaar gaan stellen voor de OV-knooppunten in 2017 en 2018.

Met dit initiatief willen de Staten van Groningen op een laagdrempelige manier inwoners van Groningen de gelegenheid geven om ook online een mening te geven en in gesprek te gaan met Statenleden. Voorheen was dit alleen mogelijk door in te spreken tijdens een vergadering op het provinciehuis of door een e-mail of brief te sturen aan Provinciale Staten. Het initiatief maakt onderdeel uit van de campagne ‘Kies voor Groningen’, waarmee de Staten meer mensen willen interesseren voor de provinciale politiek en het inwoners makkelijker willen maken om in contact te komen met hun volksvertegenwoordigers.