vrijdag 23 juni 2017

Landelijke D66 Statendag: klimaatverandering en energietransitie

Vorige week (17 juni) vond de jaarlijkse landelijke Statendag van D66 plaats in Groningen. Deze was georganiseerd door de D66 Statenfractie uit Groningen. Het thema van de dag: energietransitie. Uit alle windhoeken van Nederland kwamen provinciale volksvertegenwoordigers bijeen om zich bij te laten praten over de urgentie van het klimaatprobleem en de noodzakelijkheid om haast te maken met concrete en planmatige invulling van de noodzakelijke en onvermijdelijke energietransitie.

De realisatie van de energietransitie is in Groningen vanwege de gaswinning en de aardbevingsproblematiek wellicht urgenter dan in de rest van Nederland, maar dat neemt niet weg dat het inperken van het klimaatprobleem en de transitie naar hernieuwbare en duurzame energie een zaak is die ons allemaal aangaat.

Volgens het Sociaal Cultureel Planbureau benoemd slechts 2% van de Nederlanders spontaan het klimaat als grootste maatschappelijk probleem. Luisterend naar de gastsprekers Christian Zuidema en Kees Hummelen is dit percentage zeer verwonderlijk. Het klimaatprobleem is namelijk niet een issue dat uitgevochten word tussen wetenschappers en beleidsmakers, het is een groot probleem dat ons allemaal aangaat. Zelfs als er machtige leiders als de Amerikaanse president Donald Trump roept dat het allemaal wel meevalt, liegen cijfers en bevindingen er niet om.

Dat het duurzaam inrichten van de samenleving echt mogelijk is bleek vorig jaar al uit het project Nordic City van het IABR (Internationale Architectuur Biënnale Rotterdam) waarbij het Groningse plaatsje Onderdendam een van de projectonderdelen was. Vandaar dat de Statenleden na de lezingen van deskundigen Zuidema en Hummelen op werkbezoek gingen naar Onderdendam. Naast de uitleg over hoe schadeherstel en energieneutraal bouwen samen gaan, ging het D66 gezelschap ook naar melkveehouderij Elzinga waar de benodigde energie voor het bedrijf opgewekt wordt door twee E.A.Z.-windmolens. Deze kleine windmolens zijn een direct gevolg van een ingediende motie door de D66 Statenfractie van Groningen.

Tot genoegen van de Groninger fractie vertrokken de D66-Statenleden tevreden huiswaarts, gevoed met belangrijke inzichten en positief over de Groninger gastvrijheid.