woensdag 26 juli 2017

Zomercolumn: Tim Zwertbroek

Zomercolumn: welke politicus inspireert jou? Deze week is het de beurt aan Tim Zwertbroek om daar over te vertellen.

Het is 25 juli 2015
In een overvol Wells Fargo Center, in Philadelphia (Pennsylvania) wacht een juichende massa Democraten op een spreker. Iemand die net als de voorgaande sprekers Hillary Clinton steunt voor het presidentschap van de Verenigde Staten: Michelle Obama.

De scheidend first lady begint haar toespraak met een beschouwing van haar jaren in het Witte Huis. Maar ook met een boodschap voor de toekomst. Een toekomst waarvan we nu inmiddels weten hoe die is in Amerika onder president Trump. Onder het motto “When they go low, we go high” legt Michelle Obama de uitdaging van de huidige realiteit uit. Het feit dat mensen elkaar wantrouwen op basis van afkomst. Het feit dat haatdragende teksten door publieke figuren op televisie worden uitgekraamd. Obama geeft aan dat dit niet de echte aard is van de Amerikaan, en naar ik hoop niet de aard van de mens. Obama sprak de hoop uit dat de jeugd niet buigt voor de opkomende uitsluiting, verdeling en haat.

30 november 2016
In de DWDD-Studio zit Jan Terlouw, schrijver en oud-D66 voorman. Geëmotioneerd vertelt Terlouw over zijn jeugd. Over de oorlogsjaren en de urgentie van het motto “Make love, not war”. De jeugdboekenschrijver stelt terecht dat er anno 2016 veel veranderd is. “We vertrouwen elkaar niet meer” aldus Terlouw. Hij kijkt vooruit naar de verkiezing van Trump, die inmiddels een feit is. Trump beledigt groepen mensen en ontkent het klimaatprobleem. Hij weet wel beter maar het komt hem politiek niet uit. Waarom stemmen mensen dan op hem? Terlouw sloot af met een boodschap van hoop voor de jeugd, onze toekomst.

Voorjaar 2017
Sinds een half jaar woon ik in de Groningse Oosterpoort. Een oude volkswijk, met een gemêleerde groep inwoners. Van rasechte Groningers, gesjeesde studenten, het prototype ‘YUP’ tot buren van Molukse, Chinese of Turkse afkomst. En hoe gaat het in deze wijk? Kinderen spelen op straat. Buren doen gezamenlijk boodschappen voor de barbecue en gaan ’s avonds met elkaar een borrel drinken op de stoep. En in slechte tijden, doen ze boodschappen voor elkaar en bieden een schouder aan om de tranen te doen stoppen. Klinkt dit dromerig en als het bijna perfecte plaatje? Ja! En toch is dit realiteit. Ik hoop dat mensen zo met elkaar blijven omgaan. Ongeacht politieke voorkeur, afkomst, geaardheid, leeftijd of opleidingsniveau. Dat deze stille kracht sterker is dan de beelden op televisie vol veroordeling, verdeling en haat. Zie dit ideaal beeld als mijn “touwtje door de brievenbus”.

En politieke voorbeelden of helden? Ja, dat is voor mij Michelle Obama. Ja, dat is voor mij Jan Terlouw. Maar het zijn ook de mensen die redelijk met elkaar omgaan en elkaar helpen waar nodig. Zij die een tegenwicht bieden aan cynisme en verdeeldheid: dat zijn de voorbeelden die ook voor een volksvertegenwoordiger leidend moeten zijn. Hoe belangrijk de mensen en hun visie, zoals die van Obama en Terlouw ook zijn. Het zijn de inwoners van onze provincie, ons land of deze wereld die het moeten doen. Om de jeugd de toekomst, zoals bedoeld door Obama en Terlouw, te gunnen.