dinsdag 12 september 2017

D66 aanwezig bij Open Monumentendag

Afgelopen weekend vond de jaarlijkse Open Monumentendag plaats. De Provincie Groningen had daarom twee busroutes georganiseerd langs verschillende monumenten in de provincie. Namens de D66 fractie gingen Tim Zwertbroek en Esther Lieveld mee.

De eerste route ging naar Borg Welgelegen, de Fraeylemaborg en de scheepswerf Woudbloem. Tim ging als begeleider mee met deze bus. Esther stapte in de tweede bus. Deze route ging via de boerderij aan de Paddepoelsterweg en de luchtwachttoren in Warfhuizen naar Onderdendam. Bij beide routes waren er mensen van Libau en Groninger Landschappen aanwezig om meer te vertellen over de bezienswaardigheden.

Erfgoedmonitor
Het behoud van de vele monumenten in onze provincie gaat ook D66 aan het hart, zowel in het onderhoud van het cultureel erfgoed als in het documenteren ervan. Daarom heeft portefeuillehouder Geert Kamminga in 2015 namens D66 een motie ingediend over het digitaliseren van ons cultureel erfgoed. Het digitaliseren van het erfgoed draagt bij aan de beeldvorming van onze provincie, aan toeristische en wetenschappelijke doeleinden, maar ook aan het toegankelijk maken van de Groningse cultuur.

Na een proef in de toekomstige gemeente Midden-Groningen, heeft de Provincie begin dit jaar aangekondigd dat alle monumenten in de provincie Groningen gedocumenteerd gaan worden in een database. Het streven is om dit in 2019 gereed te hebben.

Open Monumentendag
Hieronder staat een impressie van de twee busroutes, maar ga gerust eens zelf op pad om al het moois dat deze provincie rijk is te bekijken.