maandag 16 april 2018

’t Zandt pioniert met een nieuw zonnepark

Afgelopen zaterdag, 14 april 2018, werd in ’t Zandt een nieuw zonnepark geopend. Een initiatief van de coöperatie Zonnedorpen, dat om verschillende redenen een uniek project is en een voorbeeld voor heel Groningen. Het park zal genoeg stroom leveren voor zo’n tachtig huishoudens.

Willem Schaap (D66 bestuursvoorzitter Noord-Groningen) is een van de vijf bestuursleden van Zonnedorpen. Hij is tevens initiatiefnemer van het eerste uur en heeft zich de afgelopen dertien jaar ingezet om dit project van de grond te krijgen. Door de opzet van het project ondervond de coöperatie Zonnedorpen veel obstakels in de uitvoering van hun plan. Zo ging het verkrijgen van vergunningen moeizaam en was er geen beleid om dit soort initiatieven te ondersteunen. Maar de aanhouder wint en dat hebben ze afgelopen zaterdag laten zien.

Opening zonnepark
14 april werd het eerste zonnepaneel symbolisch gelegd door het bestuur. Uiteindelijk zal het park bestaan uit 1528 panelen in totaal die samen 353.000 Kwh gaan opwekken. Het project wordt deels betaald door de provincie Groningen en deels via crowdfunding. De verwachting is dat het park in juni operationeel zal zijn.

Zonne-energie zonder zelf te investeren
Wat dit park zo buitengewoon maakt is dat bewoners in de buurt zelf geen zak geld neer hoeven te leggen om mee te kunnen doen. Veel inwoners van ’t Zandt kunnen het zich niet veroorloven om ineens een paar duizend euro neer te leggen ten behoeve van een zonnepark. Normaalgesproken investeren bewoners gezamenlijk in een park en krijgen dan energiebelastingkorting. Nu krijgt de coöperatie deze korting waarmee ze de rente en de aflossing van de panelen betalen. Iedereen kan voor een tientje per jaar lid worden van deze coöperatie en profiteren van schone energie.

Gronings uitzicht blijft behouden
Een ander uniek aspect is de visuele impact van het park. Omdat het park maar één meter hoog wordt met een haag van laurier en rododendrons erom heen kunnen inwoners blijven genieten van het landelijke uitzicht. De locatie van het park is ook door de bewoners van ’t Zandt zelf uitgekozen.

Een duurzaam toekomstperspectief
’t Zandt wordt al jaren geplaagd door een slechte reputatie, aardbevingsschade door de gaswinning en de uitzichtloosheid van de vele instanties en wetgevingen. ‘We willen iets positiefs bijdragen.’ vertelt Willem Schaap, ‘Dat negatieve is er al genoeg in de buurt. En met deze opzet zijn we onafhankelijk van de grote energiemaatschappijen. Dit veld is een mooi begin, maar het is de bedoeling dat er nog vele initiatieven zullen volgen.’

Nieuwsuur
In de uitzending van 14 april is een stukje te zien over de opening van het zonnepark. Het begint bij 10:23 met de aardbeving in Garsthuizen op vrijdag de dertiende.