vrijdag 1 juni 2018

Praten met de Staten op locatie: N33 midden

Vorige week woensdag 23 mei, bracht de Groninger Staten een werkbezoek aan de N33 midden. Aansluitend was er een “Praten met de Staten op locatie”. Dit was voor inwoners een gelegenheid om in gesprek te gaan met Statenleden en provinciale ambtenaren. Voor de Staten was het een kans om de Groningers nog meer te betrekken bij de besluitvorming.

De N33 midden is een weg die loopt van het knooppunt Zuidbroek tot aan Appingedam. De Provincie is voornemens om dit tracé gedeelte te verbeteren, ten behoefte van de bereikbaarheid van de Eemsdelta regio. Eerder al is de N33 van Assen tot aan Zuidbroek aangepakt.

Tijdens het werkbezoek werd Provinciale Staten voorgelicht over de ideeën en de plannen die de Provincie Groningen heeft. Zo bezochten ze het dorp Tjuchem, dat succesvol is geweest met hun lobby om te komen tot een ander tracé dan het huidige verloop van de N33.

Praten met de Staten op locatie
Na het werkbezoek gingen de Statenleden in gesprek met bewoners. Er was een grote opkomst in Appingedam. Statenlid Tim Zwertbroek sprak met diverse organisaties en inwoners van de regio Appingedam/Delfzijl.

‘D66 is voorstander van de aanpak van de N33 midden. Er wordt goed gekeken naar de inpassing in het landschap, in overeenstemming met de historische structuren van het gebied.’ Aldus Zwertbroek. ‘Er zijn nog zorgen bij inwoners en organisaties. Zo waren ondernemers benieuwd naar het effect voor het naastgelegen bedrijventerrein en dachten tegelijkertijd mee over mogelijke oplossingen.

Vanwege de hoge opkomst en de inbreng van aanwezigen is de eerste “Praten met de Staten op locatie” een succes. D66 wil vaker op deze manier in gesprek met Groningers. De inbreng van betrokkenen is namelijk van grote toegevoegde waarde op de kwaliteit van provinciaal beleid.