zondag 10 maart 2019

Motie generaal pardon met ruime meerderheid aangenomen

Het landelijke congres van D66 heeft zondag in Zaandam drie moties over de gaswinning van de Groningse leden met grote meerderheid aangenomen. In deze moties wordt de Tweede Kamerfractie opgeroepen een ruimhartigere versterkingsoperatie, een parlementaire enquête in 2020 en een generaal pardon voor kleine schades. Dit laatste zou betekenen dat 17.500 huishoudens automatisch aardbevingschades vergoed krijgen. Met deze motie laten we zien dat vertrouwen boven bureaucratie gaat.

Gedeputeerde en lijsttrekker Fleur Gräper – Van Koolwijk, die zich al jaren dagelijks inzet voor een rechtvaardig Nationaal Programma Groningen, is bijzonder blij dat deze motie is aangenomen. “Deze motie laat zien dat vertrouwen nog altijd voor procedures gaat.”

Meerdere Groningse D66’ers spraken in op het congres. Geert Kamminga, die zich in de Provinciale Staten bezig houdt met de versterkingsoperatie, is trots op het aannemen: “Het is fantastisch om te zien dat de verantwoordelijkheid die wij bij dit dossier dagelijks voelen, ook massaal door D66’ers uit het hele land wordt gedeeld.”

D66 Provincie Groningen realiseert zich dat we er nog lang niet zijn als het gaat om de afhandeling van de schades en het terugwinnen van het vertrouwen van de Groningers. We zien vandaag wel als een grote en belangrijke stap in de goede richting.

Gaswinning & mijnbouw

Ons aardgas verwarmt Nederlandse huizen en versterkt de Nederlandse economie. Groningen heeft te maken met de keerzijde: aardbevingen en scheuren in onze huizen. Wij zitten met de gevolgen. Wij voelen ons niet veilig. Bij ons staat de woningmarkt op slot. Dat kan niet langer zo: mensen moeten zich weer veilig voelen op hun eigen grond, in hun eigen huis. Meer lezen over onze opvattingen over de gaswinning? Klik dan hieronder!