donderdag 18 juli 2019

Bezorgd om toekomst Gasterra

We willen graag van het College van Gedeputeerde Staten weten welke rol Gasterra kan spelen bij de energietransitie nu de gaskraan steeds verder dichtgedraaid wordt. Daarom stelden we schriftelijke vragen aan het College.

Het ‘nabije einde van Gasterra’, zoals de NOS het vorige week noemde, heeft grote gevolgen voor de werkgelegenheid in de regio. Fractievoorzitter Geert Kamminga: “D66 is tevreden dat de gaswinning teruggeschroefd wordt. Nu naar twaalf miljard en daarna zo snel mogelijk naar nul. Tegelijkertijd zijn er in Groningen veel banen verbonden met de gaswinning. Deze werkgelegenheid wil D66 voor de regio behouden. Wij zien mogelijkheden om Gasterra te laten handelen in nieuwe vormen van energie, zoals waterstof, zodat de energietransitie niet alleen een schonere toekomst, maar ook werkgelegenheid oplevert.”

Naast de werkgelegenheid heeft Gasterra ook een belangrijke rol als financier bij verschillende maatschappelijke initiatieven en instellingen in de regio. Kamminga: “Er zijn veel maatschappelijke initiatieven en energie instanties die zich bezig houden met de energietransitie en die daarvoor nu geld ontvangen van Gasterra. Een eventueel einde van Gasterra mag niet het einde van dergelijke initiatieven betekenen.”

Gasterra zal bovendien niet de laatste onderneming zijn die het dichtdraaien van de gaskraan zal merken. Kamminga: “Met het verdwijnen van de gaswinning zal er meer werkgelegenheid verdwijnen uit de regio. Wij willen dat zoveel mogelijk van deze werkgelegenheid behouden blijft door vol in te zetten op de energietransitie”.

De volledige schriftelijke vragen vindt u hier.

Gaswinning & mijnbouw

Ons aardgas verwarmt Nederlandse huizen en versterkt de Nederlandse economie. Groningen heeft te maken met de keerzijde: aardbevingen en scheuren in onze huizen. Wij zitten met de gevolgen. Wij voelen ons niet veilig. Bij ons staat de woningmarkt op slot. Dat kan niet langer zo: mensen moeten zich weer veilig voelen op hun eigen grond, in hun eigen huis. Meer lezen over onze opvattingen over de gaswinning? Klik dan hieronder!