dinsdag 23 februari 2021

TK2021: Groningen blijft dé energieregio van West-Europa

We willen van het gas af, zeker hier in Groningen. Dat betekent dat we in onze provincie méér duurzame energie gaan opwekken en verbruiken. Met de deelname van lokale energie- en dorpscoöperaties houden we dat in eigen hand, zodat Groningers hier zélf van profiteren.

Nieuwe woningen worden bijna energieneutraal gebouwd. Oudere woningen van het gas af halen is vaak een stap lastiger. Met de hulp van energiecoaches én subsidies worden bewoners geholpen om hun woningen energiezuiniger te maken.

Energie maken met zon en wind vraagt ruimte. Ook in Groningen is ruimte schaars. D66 wil dat we samen zoeken naar de juiste balans tussen wonen, natuur, landbouw en energieopwekking. Zodat we ook in de toekomst goed kunnen blijven wonen, werken en recreëren in onze mooie provincie.

Energietransitie

Als inwoners van de provincie Groningen beseffen we maar al te goed hoe hard de energietransitie nodig is. De aardbevingen als gevolg van de gaswinning maken dit besef letterlijk voelbaar. Stoppen met de gaswinning zal banen kosten. Maar de energietransitie levert ook werk op. Plus lokale inkomsten en een gezonde leefomgeving. Samen maken we van Groningen dé duurzame energieprovincie van Nederland en Noordwest-Europa. Meer lezen over onze opvattingen over de energietransitie? Klik dan hieronder!