Economie & arbeidsmarkt

De Groningse economie draait op volle toeren en de werkgelegenheid stijgt. Met name IT-bedrijven trekken jonge, hoogopgeleide werknemers aan. Ook sectoren de energie, de bouw, het openbaar bestuur en de zorg- en welzijn hebben vakmensen nodig. Studenten hoeven na het afstuderen niet meer hun heil elders te zoeken voor een baan met perspectief.

D66 is trots op de groei van de Groningse economie. Wij willen dat de provincie volop doorgaat het met ondersteunen van de economie slimme en groene plannen. De energie-transitie zien wij als banenmotor, met name voor jongeren. De circulaire economie heeft wat ons betreft de toekomst. Denk bij elke activiteit na of en hoe het circulair kan worden uitgevoerd. Zo kan Groningen uitgroeien tot dé groene energieprovincie van Nederland.

Wij zien graag dat de provincie succesvolle programma’s als Groningen@work en het 1000-banenplan voortzet. De provincie kan nog veel aantrekkelijker worden als vestigingsplaats en regio voor nieuwe bedrijven. Maak incubators ook mogelijk buiten de stad. Verbind nieuwe bedrijven, start-ups en innovatieve hubs nog nadrukkelijker aan de bestaande industrieën. Moderniseer leegstaande bedrijfsterreinen op een groene, slimme manier of geef ze een andere bestemming. Bijvoorbeeld met concrete plannen voor een natuurgebied, sportterrein, recreatie- of woongebied. Er komen wat ons betreft geen bedrijventerreinen bij als op de bestaande terreinen nieuwe bedrijvigheid geaccommodeerd kan worden. Op deze manier houden we het landschap open en karakteristiek.

Groningen kent het mooiste natuurgebied van Nederland, het oudste cultuurhistorische landschap van Noordwest-Europa en meer middeleeuwse kerkjes dan Toscane. Een regio die toeristen nog onvoldoende weten te vinden. D66 wil dat de provincie het toerisme actiever gaat stimuleren. Maak gebieden aantrekkelijk te maken voor zowel toeristen als voor ondernemers door de nadruk te leggen op een combinatie van natuur, sport, horeca en cultuur.

• Ondersteun de lokale economie met kracht
  • Ga door met succesvolle programma’s al Groningen@Work en het 1000-banenplan
  • Geef alle ruimte aan de circulaire economie
  • Ga door met het vergroenen van de chemie- en industrieclusters