Gaswinning & mijnbouw

Ons aardgas verwarmt Nederlandse huizen en versterkt de Nederlandse economie. Groningen heeft te maken met de keerzijde: aardbevingen en scheuren in onze huizen. Wij zitten met de gevolgen. Wij voelen ons niet veilig. Bij ons staat de woningmarkt op slot. Dat kan niet langer zo: mensen moeten zich weer veilig voelen op hun eigen grond, in hun eigen huis.

Wij zijn blij dat wij onze bijdrage hebben geleverd aan het besluit om de gaswinning af te bouwen. Maak daar nu haast mee. Compenseer mensen die schade hebben. Voor kleine schades willen wij dat er een generaal pardon komt. Pak door met de versterking van huizen en gebouwen. Niet morgen, maar vandaag. De veiligheid van de Groningers moet altijd zwaarder wegen dan de begroting van Nederland. De inwoners verdienen ondersteuning van de provincie bij het declareren van de schades. De provincie kan hiervoor eerst provinciale middelen inzetten, maar provinciaal geld dat hiervoor wordt ingezet moet uiteindelijk altijd verhaald worden op het Rijk en de NAM.

D66 wil dat er ook een nieuw perspectief voor Groningen komt. Voer het Nationaal Programma Groningen zo snel mogelijk uit en verzilver de kansen die dit programma biedt. Zo creëren we nieuwe banen en versterken we onze economie. Zorg dat vakmensen geschoold of omgeschoold worden. Voor het schadeherstel, de versterking en het onderhoud van woningen, bedrijven en erfgoed. Maar ook voor de andere transities die eraan komen. Behoud bestaand en toekomstig arbeidspotentieel voor onze regio. Werk samen omliggende provincies en gemeenten aan het verbeteren van de regionale en (inter)nationale bereikbaarheid van Groningen en de groei van de economie.

Er moet één regime komen voor de schade van de gaswinning. En ook voor de schade door overige mijnbouwactiviteiten, zoals de zoutwinning. Stuur inwoners niet langer heen en weer tussen verschillende loketten. Breng in kaart wat de risico’s zijn van de zoutwinning voor de inwoners.

• Maak haast met afbouwen gaswinning en versteviging van huizen
  • Voer een algemeen pardon in voor kleine schades
  • Maak haast met de uitvoering van het Nationaal Programma Groningen
  • Zorg dat we genoeg goed opgeleide vakmensen voor zowel schadeherstel en versterking als voor andere sectoren